Tuesday 9 April 2013

KEGIATAN EKONOMI DAN PENCEMARAN

Kegiatan ekonomi yang tidak diuruskan dengan baik boleh mendatangkan kesan terhadap alam sekitar.Kesan-kesan itu ialah perlu bahan LANDSKAP,pencemaran dan kepupusan.

PERINDUSTRIAN

Kawasan Bandar Baru Bangi merupakan kawasan penanaman getah dan kelapa sawit.Namun,Pada hujung tahun 1970-an,kawasan ini dirancang untuk dijadikan kawasan prindustrian,perniagaan dan perumahan.Oleh itu,pokok-pokok kelapa sawit dan getah ditebang.Banyak kilang,bangunan perniagaan dan rumah dibina.Kegiatan perindustrian telah mengubah landskap kawasan Bandar Baru Bangi daripada kawasan pertanian menjadi kawasan perindustrian.

PERLOMBONGAN

Kegiatan melombong mineral seperti bijih timah meninggalkan kolam air yang besar,Tanah berpasir dan permukaan bumi tanpa tumbuh-tumbuhan.

PEMBELAKAN

Kegiatan membalak menyebabkan kawasan human menjadi kawasan BELUKAR.Setelah pokok bapak yang berharga ditebang,yang tinggal hanya lah pokok-pokok kecil,Lapland,Palma dan semak-samun serta jalan lori balak.

Glosari:
LANDSKAP:pandangan daratan
BELUKAR:hut an yang mengandungi pokok kecil dan semak

PEMBINAAN

Kegiatan pembinaan boleh mengubah kawasan hutan menjadi kawasan perumahan,kilang atau bangunan untuk pejabat dan perniagaan.Ada juga kawasan hutan yang dibina infrastruktur seperti lebuh raya,lapangan terbang,pelabuhan dan kabel elektrik.

PERTANIAN

Kegiatan pertanian telah menyebabkan kawasan hutan semula jadi menjadi kawasan penanaman seperti ladang kelapa sawit dan getah.

PENCEMARAN

Kegiatan ekonomi yang tidak dikawal boleh menyebabkan pencemaran,Pencemaran boleh menjejaskan kehidupan manusia dan hidupan lain sama ada di darat atau laut.

Pencemaran Udara

Kegiatan perindustrian boleh mencemar udara.Misalnya,kilang membuat simen yang melepaskan habuk ke udara tanpa kawalan.Habuk yang mengandungi debu halus menjejaskan pernafasan penduduk yang tinggal berhampiran kilang.Kilang memproses getah dan kilang kelapa sawit pula boleh mengeluarkan bau busuk.Bau busuk ini mengganggu keselesaan penduduk sekitar.Pembakaran
Hutan untuk pertanian,perindustrian dan kegiatan ekonomi lain boleh menghasilkan asap dan debu.Asap dan debu yang banyak boleh menyebabkan jerebu.Jerebu menjejaskan kesihatan mengurangkan kesihatan dan mengurangkan jarak penglihatan.


No comments:

Post a Comment