Wednesday 10 April 2013

Pencemaran Air

~Sisa buangan kilang menyebabkan air sungai kotor.Terdapat pengusaha kilang yang tidak bertanggungjawab membuang sampah sarap dan sisa KELADAK terus ke dalam sungai.Kesannya,hidupan dalam sungai akan musnah.
~Pencemaran air laut boleh disebabkan oleh pelanggaran kapal tangki yang mengangkut petroleum mentah atau kapal pecah akibat dilanda taufan.Pencemaran air laut oleh minyak boleh mengancam hidupan di dalamnya.Seperti:
>Tumpahan minyak boleh mengancam hidupan di dalam laut.
~Penggunaan racun rumpai,racun serangga dan baja kimia yang tidak terkawal boleh menyebabkan air sungai dan tasik tercemar.Kesannya,hidupan dalam sungai akan musnah.
>Penggunaan racun serangga boleh mencemari air sungai yang berhampiran.
~Kegiatan penternakan di kawasan berhampiran sungai boleh menyebabkan pencemaran air sungai.Pencemaran berlaku apabila air najis haiwan disalurkan terus ke dalam sungai.Air najis itu mengurangkan kandungan oksigen dalam air dan boleh mengancam hidupan di dalamnya.

Pencemaran Darat

~Sisa PEPEJAL industri yang dibuang di merata tempat pembiakan haiwan seperti lipas,allay Dan tikus.Haiwan ini boleh menyebarkan pen yakin kepada manusia.
~Kilang kimia banyak menghasilkan sisa TOKSIK.Pengusaha kilang yang tidak bertanggungjawab membuang sisa toksik di merata tempat.Sisa toksik ini boleh meresap dalam tanah dan menyebabkan pencemaran air bawah tanah.Air yang tercemar jika digunakan akan menjejaskan kesihatan manusia dan haiwan.sepeti:
>Tong sisa toksik yang terbiar sangat berbahaya kepada hidupan.

GLOSARI

Pepejal~>benda yang pejal dan keras sepeti kayu dan batu.
Toksik~>beracun
Keladak~>bahan berwarna dalam air.

Pencemaran Bunyi

Kegiatan perindustrian dan pembinaan boleh menyebabkan pencemaran bunyi.Punca pencemaran bunyi termasuklah jentera di tapak pembinaan,stesen Jana kuasa dan kenderaan berat.Mari kita teliti:

~>Penduduk di kawasan perumahan yang berhampiran jalan raya terdedah kepada bunyi bising kenderaan berat.
~>Jentera  menanam cerucuk boleh mengeluarkan bunyi bising dan mengganggu ketenteraman penduduk yang tinggal berhampiran.
~>Penduduk kawasan perumahan yang terletak berhampiran lapangan terbang terdedah kepada bunyi bising enjin kapal terbang.
~>Kilang yang mengeluarkan bunyi bising boleh mengganggu ketenteraman penduduk yang tinggal di sekitarnya.

No comments:

Post a Comment